Hopp til hovedinnhold

Prosesslederstudiet Oppvekst i AGDER

Om programmet

Velkommen til Prosesslederstudiet for oppvekstsektoren i Agder. Prosessledelse i praksis for ledere og mellomledere i skole og barnehage. Kurset passer også for lærere eller andre ledere/ansatte i oppvekstsektoren som ønsker å lede involverende og samskapende prosesser.

Kursdagene varer fra 09.00-15.30

Merk! Kurset er godkjent av KS for OU-støtte til alle ledere og ped.ledere i kommune og fylkeskommune. Les mer

Pris
38900,-
Samling 1
Dato: 15. – 16. januar 2025Sted: Kristiansand
Samling 2
Dato: 18. – 19. mars 2025Sted: Kristiansand
Samling 3
Dato: 23. – 24. april 2025Sted: Kristiansand

Praktisk inn mot oppvekstfeltet

Alt du lærer på kurset skal være lett å ta i bruk enten du jobber som leder i skole, barnehage eller andre arenaer i oppvekstfeltet. Vi har derfor valgt ut metoder og verktøy som kan brukes på ulike arenaer med hovedvekt på skole og barnehage, men også innen andre områder av oppvekstfeltet:

  • I møte med medarbeiderne, for eksempel i form av profesjonsfellesskapet, eller i en avdeling, kan det handle om å lede utviklingstiden, lede teamarbeid, arbeide med tverrfaglig samarbeid osv.
  • I klasserommet eller i avdelingen i møte med barn og unge, vil det kunne dreie seg om å drive involverende og styrkebaserte lærings- og utviklingsprosesser, jobbe med relasjoner og klassemiljø/psykososialt læringsmiljø, eller arbeide med sentrale deler av læreplanen eller rammeplanens innhold. Blant annet knyttet til temaene demokrati og medborgerskap, livsmestring, dybdelæring, og mangfold og respekt. Disse er alle tett knyttet til samskapende praksiser der sosial læring står sentralt.
  • I foreldremøter vil prosessledelse hjelpe ledere og lærere/pedagogiske ledere å involvere foreldre på meningsfulle måter slik at de blir reelle samarbeidspartnere.

Litt mer info

HVEM DELTAR

Hovedmålgruppa for kurset er ledere og mellomledere i skole og barnehage. Kurset passer også for lærere eller andre ledere/ansatte i oppvekstsektoren som ønsker å lede involverende og samskapende prosesser.

Lent har eksistert siden 2003 og har undervist om eller ledet prosesser i skoler, kommuner/fylkeskommuner, bedrifter og frivillige organisasjoner siden den tid. En rekke lærere, skoleledere og mellomledere i skolen har tatt prosesslederstudiet de siste årene.

TEORETISK GRUNNLAG

Prosesslederstudiet for ledere i skolen bygger på teoretiske perspektiver fra en rekke pedagogiske tenkere som er inspirert av systemisk teori, sosialkonstruksjonisme, positiv psykologi og aksjonslærings-/aksjonsforskningsfeltet.

Her kan du lese litt mer om Lents teoretiske grunnlag og pedagogiske platform.

Innholdet i kurset bygger på boka: Praktisk prosessledelse i skolen . Denne er skrevet av Lent sine medarbeidere.

PRAKTISK INFO

  • Tid: 6 dager fordelt på tre samlinger (2+2+2 dager).
  • Pris: kr. 38 900,- (inkl. kursmateriell og matservering).
  • Antall: Vi anbefaler å komme minst 2 personer for best læringseffekt.
  • Kursdagene varer fra kl. 09.00 til 15.30

Kurset er godkjent av KS for OU-støtte. Det betyr at ledere i kommuner og fylkeskommuner får dekket en stor del av deltakeravgiften gjennom KS sin støtteordning.

Boka: Praktisk prosesslededelse i skolen

Har du ikke denne? Ta anbefaler vi å ta en nærmere titt! Boka er inkludert i kursavgiften og danner grunnlaget for programmet.

Les mer

Hva kan kurset hjelpe deg til å oppnå?

Kurset gir deg ferdigheter om praktisk prosessledelse som kan hjelpe deg til å jobbe med tema som:

  • Hvordan involvere både barn/elever, lærere/ansatte, foreldre og ledere i viktig utviklingsarbeid feks implementering av fagfornyelsen/rammeplaner eller andre større endringsarbeider?
  • Hvilke metoder og verktøy kan brukes både i kollegafellesskapet, blant barn/elevene og på foreldremøter for å fremme kreativitet og engasjement i felles utvikling av skolen/barnehagen/virksomheten?
  • Hvilke metoder og verktøy kan brukes til å fremme tema som demokrati, medborgerskap, dybdelæring og tverrfaglig samarbeid?
  • Hvordan lede lærings- og utviklingsprosesser der den enkelte blir verdsatt og bidrar konstruktivt inn i fellesskapet?
  • Hvordan lede gode, involverende prosesser, både i fysiske og digitale omgivelser?

Kort om samlingene

«Jeg vet jo at vi skal bygge profesjonsfellesskap, utvikle gruppepsykologisk trygghet og lære av hverandres praksiser for å lykkes i klasserommet, men synes det er vanskelig å få det til i praksis. Nå har jeg fylt opp verktøykassa mi og gleder meg til å sette i gang!»
SkolelederSkoleleder i Bærum kommune som har deltatt på Prosesslederstudiet