Hopp til hovedinnhold
magnifying-glassSøk

Prosesslederstudiet Oppvekst/skole Østlandet

Om programmet

Prosessledelse i praksis for ledere og mellomledere i skole, barnehage og oppvekstfeltet. Gjennom en kombinasjon av teori, praktiske eksempler og konkrete metoder, vil deltakerne lære hvordan de kan skape mer engasjement, motivasjon, kreativitet og trygghet.

Merk! Kurset er godkjent av KS for OU-støtte til alle ledere og ped.ledere i kommunen. Les mer

Kursdagene: 09.00-15.30
Kurssted: Sandvika, Bærum

Pris
38 900,-
Samling 1 - 26 og 28 februar
Dato: Sted: Kunnskapssenteret, Sandvika. Konferanserom 220
Samling 2 - 26 og 28 mars
Dato: Sted: Kunnskapssenteret, Sandvika. Konferanserom 220
Samling 3 - 23 og 25 april
Dato: Sted: Kunnskapssenteret, Sandvika. Konferanserom 220

Praktisk inn mot oppvekstfeltet

Alt du lærer på kurset skal være lett å ta i bruk enten du jobber som leder i skole, barnehage eller andre arenaer i oppvekstfeltet. Vi har derfor valgt ut metoder og verktøy som kan brukes på ulike arenaer med hovedvekt på skole og barnehage, men også innen andre områder av oppvekstfeltet:

  • I møte med medarbeiderne, for eksempel i form av profesjonsfellesskapet, eller i en avdeling, kan det handle om å lede utviklingstiden, lede teamarbeid, arbeide med tverrfaglig samarbeid osv.
  • I klasserommet eller i avdelingen i møte med barn og unge, vil det kunne dreie seg om å drive involverende og styrkebaserte lærings- og utviklingsprosesser, jobbe med relasjoner og klassemiljø/psykososialt læringsmiljø, eller arbeide med sentrale deler av læreplanen eller rammeplanens innhold. Blant annet knyttet til temaene demokrati og medborgerskap, livsmestring, dybdelæring, og mangfold og respekt. Disse er alle tett knyttet til samskapende praksiser der sosial læring står sentralt.
  • I foreldremøter vil prosessledelse hjelpe ledere og lærere/pedagogiske ledere å involvere foreldre på meningsfulle måter slik at de blir reelle samarbeidspartnere.

HVEM DELTAR

Hovedmålgruppa for kurset er ledere og mellomledere i skole og barnehage. Kurset passer også for lærere eller andre ledere/ansatte i oppvekstsektoren som ønsker å lede involverende og samskapende prosesser.

Lent har eksistert siden 2003 og har undervist om eller ledet prosesser i skoler, kommuner/fylkeskommuner, bedrifter og frivillige organisasjoner siden den tid. En rekke lærere, skoleledere og mellomledere i skolen har tatt prosesslederstudiet de siste årene.

TEORETISK GRUNNLAG

Prosesslederstudiet for ledere i skolen bygger på teoretiske perspektiver fra en rekke pedagogiske tenkere som er inspirert av systemisk teori, sosialkonstruksjonisme, positiv psykologi og aksjonslærings-/aksjonsforskningsfeltet.

Her kan du lese litt mer om Lents teoretiske grunnlag og pedagogiske plattform .

Innholdet i kurset bygger på boka: Praktisk prosessledelse i skolen. Denne er skrevet av Lent sine medarbeidere.

PRAKTISK INFO

  • Tid: 6 dager fordelt på tre samlinger (2+2+2 dager).
  • Pris: kr. 38 900,- (inkl. kursmateriell og matservering).
  • Antall: Vi anbefaler å komme minst 2 personer for best læringseffekt.
  • Kursdagene varer fra kl. 09.00 til 15.30

Kurset er godkjent av KS for OU-støtte. Det betyr at ledere i kommuner og fylkeskommuner får dekket en stor del av deltakeravgiften gjennom KS sin støtteordning.

Prosesslederboka eller boka Praktisk prosesslededelse i skolen

Som deltaker kan du velge mellom to bøker som kursmateriell (inkludert i kursavgiften). Disse danner grunnlaget for innholdet på programmet. Jobber du i skolen vil "Skoleboka" være mest aktuell For ansatte i barnehagen eller andre områder i oppveksfeltet passer Prosesslederboka best.

Les mer

Hva kan kurset hjelpe deg til å oppnå?

Kurset gir deg ferdigheter om praktisk prosessledelse som kan hjelpe deg til å jobbe med tema som:

  • Hvordan involvere både barn/elever, lærere/ansatte, foreldre og ledere i viktig utviklingsarbeid feks implementering av fagfornyelsen/rammeplaner eller andre større endringsarbeider?
  • Hvilke metoder og verktøy kan brukes både i kollegafellesskapet, blant barn/elevene og på foreldremøter for å fremme kreativitet og engasjement i felles utvikling av skolen/barnehagen/virksomheten?
  • Hvilke metoder og verktøy kan brukes til å fremme tema som demokrati, medborgerskap, dybdelæring og tverrfaglig samarbeid?
  • Hvordan lede lærings- og utviklingsprosesser der den enkelte blir verdsatt og bidrar konstruktivt inn i fellesskapet?
  • Hvordan lede gode, involverende prosesser, både i fysiske og digitale omgivelser?

Litt om samlingene

«Jeg vet jo at vi skal bygge profesjonsfellesskap, utvikle gruppepsykologisk trygghet og lære av hverandres praksiser for å lykkes i klasserommet, men synes det er vanskelig å få det til i praksis. Nå har jeg fylt opp verktøykassa mi og gleder meg til å sette i gang!»
SkolelederSkoleleder i Bærum kommune som har deltatt på Prosesslederstudiet

Kursholdere

Portrettbilde av Sverre

Seniorkonsulent og kursholder

Sverre Roos Mangrud

Sverre Roos Mangrud er en erfaren prosessleder og har jobbet med en rekke ulike organisasjoner, både i private og i offentlige sektorer.

a woman in a blue dress stands in front of a brick wall

Faglig leder og kursholder

Inger Marie Andreassen

Inger Marie er psykologspesialist i samfunn- og allmennpsykologi, med et sterkt engasjement for å forstå den gjensidige påvirkningen mellom systemer og individer.