Hvordan skape takknemlighetskultur i organisasjonen?
Publisert:
I alle organisasjoner er det viktig å skape en positiv atmosfære og hver dag står vi ovenfor små avslutninger som kan brukes til å uttrykke takknemlighet. Takknemlighet er en følelse som oppleves godt og som bidrar til å bygge opp både den som takker og den som takkes.
Etter at et møte er slutt er det alltid viktig at deltakerne sitter igjen med (en ny) motivasjon til å yte videre. For å få til dette finnes det en rekke metoder en kan ta i bruk. Det blir blant annet viktig å vise takknemlighet og da kan for eksempel en takknemlighetsøvelse benyttes. Øvelsen vil binde gruppen sammen ved at deltakerne deler det de er takknemlige for i grupper eller i plenum.
Dagen kan også avsluttes med en evaluering av “det beste med dagen” for å bli bevisst på hva som har fungert, eller med en check out. Check out som metode handler om reflektere rundt prosessen en har vært igjennom og forankre felles lærdom.
Fagartikler
Hvordan klare å skape resultater samtidig som man bygger gode relasjoner og god organisasjonskultur?
I Appreciative Inquiry søker man å finne måter å drive utviklingsarbeid på som både fremmer resultater og de menneskelige relasjonene.

Hva er positiv psykologi og hvor kommer fagfeltet fra?
Positiv psykologi er et fagfelt som har hatt en veldig vekst de siste årene, både innenfor anvendelse og forskning, men positiv psykologi er ikke et nytt fagfelt.

Positiv psykologi – hvordan oppnå optimal menneskelig funksjonsevne?
Positiv psykologi kan defineres som vitenskapen om hva som skaper optimal menneskelig funksjonsevne og det er etter hvert en rekke bøker og artikler som bidrar med gode svar. I denne artikkelen er mye koblet til Martin Seligmans forskning.
