Hvordan klare å skape resultater samtidig som man bygger gode relasjoner og god organisasjonskultur?
Publisert:
I Appreciative Inquiry søker man å finne måter å drive utviklingsarbeid på som både fremmer resultater og de menneskelige relasjonene.
Publisert:
I Appreciative Inquiry søker man å finne måter å drive utviklingsarbeid på som både fremmer resultater og de menneskelige relasjonene.
Tanken er at siden resultater skapes av mennesker, blir det viktig å bygge opp relasjoner som fremmer effektiv samhandling. Det handler gjerne om grunnleggende psykologiske faktorer som trygghet og tillit. Det er en måte å tenke strategiarbeid og HR-arbeid som en helhetlig prosess. I deler av OD-feltet (Organization development) snakker man om ”overskuddstilnærming" eller det å lete etter de positive avvikene. Når vi leter etter de positive avvikene i en organisasjon utløses gjerne positive følelser som stolthet og glede sammen med kunnskap og læring. Dette kan illustreres med ”over og under streken” – modellen.
(https://www.lent.no/wp-content/uploads/2016/01/AI-bilde.png)
I Appreciative Inquiry legges det vekt på å lete etter det som er ”over streken”, det som fungerer optimalt for å lære av det og skape nye forståelser av organisasjonen, teamet eller de relasjonene vi står i. På denne bakgrunnen kan vi begynne å forestille oss den best tenkelige framtiden og finne strategier som hjelper oss i retning av det.
Det finnes etter hvert ganske mye forskning som viser effekten av Appreciative Inquiry i ulike bransjer. En kvantitativ studium utført av Verleysen et al. (2014) blant 213 ansatte innen helse- og sosialsektoren i Nederland viste signifikant forskjell på deltakere som var med i AI-prosesser (eksperimentgrupper) og de som ikke var med (kontrollgrupper).
Involvering basert på Appreciative Inquiry bidro til å øke deltakernes psykologiske kapital (PsyCap, jfr. Luthans et al., 2007) og dekke deres psykologiske basisbehov (BNP – Basic Psychological Needs, jfr. Deci & Ryan, 2000). Studien viser hvordan deltakerne opplevde økt mestringsfølelse, håp, optimisme, resiliens (de fire faktorene i PsyCap) og bidro til mer autonomi, kompetanseutvikling og tilhørighet (de tre faktorene i BNP). Den faktoren som slo kraftigst ut, var økt kompetanse. Deltakerne i AI-prosesser opplevde at de fikk mer kunnskap, opplevde at de lærte og fikk delt kunnskap med andre deltakere i prosessen. AI-prosesser er i denne forstand også et viktig redskap for mer effektiv organisasjonslæring som i tillegg dekker mange andre psykolgiske behov hos medarbeidere og ledere.
Skrevet av Pål Tanggaard.
Referanser:
Luthans, F., Youssef, C. M. & Avolio, B. J. (2007). Psychological Capital: Developing the Human Competitive Edge. Oxford; New York: Oxford University Press.
Ryan, R. M. & Deci, E. L. (200). Self-determination theory and the facilitation of intrinsic motivation, social development, and well-being. American Psychologist, 55(1), 68.
Verleysen, B., Lambrechts, F. & Van Acker, F. (2014). Building Psychological Capital with Appreciative Inquiry: Investigating the Mediating Role of Basic Psychological Need Satisfaction. The Journal of Applied Behavioral Science, 51(1), 10-35. http://doi.org/10.1177/0021886314540209.
Appreciative Inquiry er en tilnærming til organisasjonsutvikling der man leter etter og tar utgangspunkt i det som fungerer aller best i organisasjonen og lærer av dette for å skape nye suksesser framover. Også kjent som anerkjennende organisasjonsutvikling.
Les merom Hva er Appreciative Inquiry?Positiv psykologi kan defineres som vitenskapen om hva som skaper optimal menneskelig funksjonsevne og det er etter hvert en rekke bøker og artikler som bidrar med gode svar. I denne artikkelen er mye koblet til Martin Seligmans forskning.
Les merom Positiv psykologi – hvordan oppnå optimal menneskelig funksjonsevne?Positiv psykologi er et fagfelt som har hatt en veldig vekst de siste årene, både innenfor anvendelse og forskning, men positiv psykologi er ikke et nytt fagfelt.
Les merom Hva er positiv psykologi og hvor kommer fagfeltet fra?