Temaer
Skole og oppvekst
Kurs
Prosesslederstudiet - skole, barnehage og oppvekst
Å invitere og gjennomføre møter hvor gode relasjoner får utvikle seg, læring skjer og resultater skapes er en sentral oppgave for alle som jobber i oppvekstfeltet. Enten det er i profesjonsfelleskapet, i medarbeiderfelleskapet eller på andre arenaer der barn og unge lever sine liv. Vi i Lent har tro på at ferdigheter innen prosessledelse kan bidra til at man får til enda mer i disse møtene, og derfor har vi laget en egen versjon av vårt Prosesslederstudiet nettopp for deg som jobber innen skole, barnehage eller andre deler av oppvekstfeltet
Artikler om temaet
Se alle artiklerDeltakerhistorie: Skoleleder i Bærum kommune
– Kirsten Fuglseth, Rektor Bærum Kulturskole / Leder for samarbeidsrådet for talentutvikling, Østlandsområdet
Les merom Deltakerhistorie: Skoleleder i Bærum kommuneHvordan og hvorfor spre et styrkebasert tenkesett i skolen?
Å spre et styrkebasert tenkesett er hensiktsmessig da man antar at dette kan bidra til en økt gjennomføringsgrad i utdanningen, og mange andre positive utfall.
Les merom Hvordan og hvorfor spre et styrkebasert tenkesett i skolen?Hvordan jobbe med frafall i skolen?
Frafall i skolen er en kjent utfordring som kan møtes på mange ulike måter. I arbeidet med frafall kan til fordel en styrkebasert tilnærming anvendes for å blant annet skape trivsel samt å få frem styrker og ressurser hos seg selv og andre.
Les merom Hvordan jobbe med frafall i skolen?Hvordan jobbe med fagfornyelsen i utviklingstida?
Skoler over hele landet er godt i gang med å jobbe med fagfornyelsen, og det er flere sentrale temaer og spørsmål som skolen er opptatt av.
Les merom Hvordan jobbe med fagfornyelsen i utviklingstida?Hvordan lede involverende prosesser i skolen?
Skolen som organisasjon er en spesiell institusjon i den forstand at veldig mange har sterke meninger og interesser i den. Det gjelder selvsagt for alle barna, foreldrene og lærerne som er på skolen, men også politikere, skoleeiere, rektorer, besteforeldre, søsken, naboer, fremtidige arbeidsgivere osv. Noe annet som gjør skolen til en spesiell institusjon er at den gjerne blir kalt et «løst koblet system» der ledelse drives av både rektor, mellomledere og lærere på ulike måter (Hargreaves og Shirley 2012).
Les merom Hvordan lede involverende prosesser i skolen?Hvordan få fram styrker og ressurser hos «drop-out» elever?
Begrepet “drop-out”-elever blir brukt i mange sammenhenger. Begrepet «drop-out» kan forstås som en sosial konstruksjon, og utstrakt bruk av begrepet kan bidra til stigmatisering og selvoppfyllende profetier. Elevene omtalt som drop-out har ofte like mange ressurser som «drop-in» elever, men kanskje på andre felt. Vi vil slå et slag for å være på jakt etter de ressursene og styrkene de har.
Les merom Hvordan få fram styrker og ressurser hos «drop-out» elever?