Hvordan lære av beste erfaringer?
Publisert:
Å lære av beste erfaringer eller gode “best practice” er nyttig for organisasjoner. Det er spesielt to metoder man kan anvende for lære av hverandre og tidligere erfaringer innad i et team eller organisasjon.
Den første metoden, anerkjennende intervju, er særlig utviklet for å få kunnskap om de beste erfaringene som finnes i en gruppe. Et mål er å få kartlagt hva som bor i teamet eller organisasjonen av ressurser, kompetanse, gode erfaringer og dermed hvordan en bør jobbe fremover for å fungere best. Det andre målet med intervjuet er å innarbeide grunnferdigheter i anerkjennende kommunikasjon hos deltakerne (Hauger et al., 2008).
Anerkjennende kommunikasjon omhandler å innta en lærende posisjon i forhold til andre. Dette krever at vi stiller spørsmål, slik at vi kan lære om det som er velfungerende eller de dypere årsakene til en suksess.
De påfølgende metodene brukes til å skape kollektiv læring om de beste erfaringene som finnes i gruppa. De kan godt brukes alene, men vanligvis starter vi med anerkjennende intervjuer og følger opp med enten positiv kjernemappe eller styrketreet.
Referanser:
Hauger, B., Kongsbak, H. & Højland, T. G. (2008). Organisasjoner som begeistrer. Appreciative Inquiry. Oslo: Kommuneforlaget.
Fagartikler

Hvordan benytte personlige styrker i organisasjonsutvikling?
Personlige styrker, også kalt karakteregenskaper eller signaturstyrker, er et av områdene som har fått mye oppmerksomhet de senere årene. Spesielt innen feltene postitiv psykolog og coaching – og det er ikke uten grunn.

Hva er Appreciative Inquiry?
Appreciative Inquiry er en tilnærming til organisasjonsutvikling der man leter etter og tar utgangspunkt i det som fungerer aller best i organisasjonen og lærer av dette for å skape nye suksesser framover. Også kjent som anerkjennende organisasjonsutvikling.

Styrkebasert leder- og organisasjonsutvikling
Hvordan utvikle deg som leder med økt prosesslederkompetanse? Vellykket ledelse handler om å få det beste ut av sine medarbeidere.
