Prosessledelse som verktøy er relevant når man ønsker å fasilitere endring, bringe sammen forskjellige mennesker og perspektiver for å finne nye svar, ideer og løsninger på komplekse utfordringer. Det handler i stor grad om å skape interaksjon og samhandling på tvers av organisasjonen, og få deltakere i prosjekter, team eller avdelinger til å skape resultater sammen.
I både komplekse omstillingsfaser eller i mindre prosesser som avdelingsmøter og workshops, vil lederen måtte mestre det å legge til rette for aktiv deltakelse og utløse potensialet til dem som skal skape prosjektets ønskede resultater. Prosesslederkompetanse vil gi deg ferdigheter til å skape rom for dialog og deltakelse, der de involverte bruker sine ressurser til å skape felles resultater.
Forløse potensialene i fellesskapet
Dersom man ser på en organisasjon som en hierarkisk institusjon der toppledelsen har svarene og de ansatte skal utføre det som blir bestemt på ”toppen”, så vil det i liten grad være behov for prosessledelse. Da befinner kunnskapen seg hos ledelsen og de ansatte skal bare utføre ledelsens kommando. Dersom man mener at alle i en organisasjon besitter viktig kompetanse for å realisere en organisasjons mål, så vil det bli viktig å få tilgang til alle sin kunnskap og perspektiver når viktige beslutninger skal tas. Da vil god prosessledelse kunne bidra til å gjøre taus kunnskap eksplisitt (jfr. Polanyi 1997), og forløse potensialene i fellesskapet.
Flere organisasjoner satser på prosessledelse
Interessen for prosessledelse som verktøy og tilnærming for å skape engasjement og aktiv deltakelse blant ansatte, øker mer og mer. Prosessledelse bygger på en helt annen tenkning og helt andre prinsipper enn konvensjonell ledelse. Det handler om å komme på sporet av, og aktivisere, de underliggende naturlige mekanismene som skaper mestring, kreativitet og aktiv deltakelse.
Så i hvilke situasjoner kan det være klokt å bruke prosessledelse som tilnærming?
- Når du skal planlegge og lede prosesser og møter der du er avhengig av menneskelig samhandling for å skape resultater.
- Når svaret eller løsningen ikke er opplagt, det er komplekse sammenhenger og vi ikke ser tydelige årsak-virkning forhold.
- Når vi trenger kreativiteten til den enkelte og gruppen som helhet.
- Når vi trenger perspektivrikdom og innsikt for å vurdere en sak fra flere sider.
- Når vi ønsker å bygge kapasitet og utvikle ny kunnskap i organisasjonen.
- Når vi ønsker at noen får eierskap til et produkt, løsning eller resultat.
- Når vi skal sørge for at utfallet av en prosess tar hensyn til interessenter, og målgruppens behov og forventninger.