Hopp til hovedinnhold

Hva er forskjellen fasilitering og prosessledelse?

Publisert:

Fasilitering og prosessledelse brukes i en del sammenhenger om hverandre. Men det er noen grunnleggende forskjeller som vi løfter fram i denne artikkelen.

fasiliteringfasilitering

Når man er i møter, seminarer, workshops eller andre sammenhenger der mennesker skal samarbeide for å skape felles løsninger, er det vanlig å ha en som leder dette samarbeidet. Denne personen blir gjerne kalt møteleder, ordstyrer, prosessleder, fasilitator, prosessveileder eller lignende. Det er i utgangspunktet ikke viktig hva man velger å kalle denne personen så lenge hen klarer å lede prosessene på gode måter, men en begrepsavklaring kan likevel være til nytte for å forstå hva slags kompetanse man trenger i de ulike rollene. Vi starter med å se forskjellen på en prosessleder og en fasilitator. På slutten vil vi også kort si noe om de andre rollene nevnt ovenfor.

Som en innledning kan vi si at en god prosessleder i utgangspunktet også bør være en god fasilitator, men en fasilitator trenger ikke nødvendigvis være en god prosessleder. La oss utdype det med å se nærmere på begrepene.

Facil på latin betyr ´lett´. Trolig er fasilitere avledet fra dette begrepet og betyr å lette noe eller fremme noe. Begrepet fasilitere brukes blant annet i medisin og psykologi når “tilstedeværelse av et annet fenomen, en egenskap eller en person øker forekomsten av noe” (SNL). En fasilitator i en sosial sammenheng vil ut ifra dette kunne forstås som en person som letter en samtale, samarbeid eller interaksjon mellom personer i for eksempel et møte eller en gruppeprosess.

Hvis vi går til begrepet prosessledelse er det avledet av prosess+ledelse. Prosess betyr forløp, utvikling eller naturlig utvikling gjennom flere stadier og den latinske betydningen er å bevege noe framover. (SNL). Begrepet ledelse er et mer komplisert begrep å pakke ut med noen korte setninger (Arnulf 2012). Hvis vi skal bruke en ganske vanlig oppfattelse av ledelse så kan vi si at det er å ha innflytelse, påvirke, gi retning og skape mening slik at det foregår et organisert samarbeid mot felles mål (SNL).

Dermed betyr prosessleder en som fører an og skaper mening i en reise eller et forløp på en måte som bidrar til organisert samarbeid mellom deltakerne mot felles mål. For å lykkes med dette kreves det både ferdigheter i å fasilitere samspillet mellom folk, men også ferdigheter i planlegge, ramme inn forløpet og se prosessen i det større bildet, gjerne i et systemisk perspektiv der man evner å se det komplekse samspillet mellom ulike aktører, målgrupper, behov og lignende.

Med dette utgangspunktet kan vi tydeliggjøre forskjellen på prosessledelse og fasilitering.

Kjernen i fasilitering

Kjernen i fasilitering er altså å lette og fremme dialog og samspill mellom menneskene i et konkret møte, workshop eller lignende. Det handler om å velge spørsmål og interaktive metoder som gjør at gruppa klarer å ha konstruktive samtaler for å fremme læring, eierskap, ta beslutninger eller komme opp med nye og bedre løsninger. Fasilitatorferdigheter handler i stor grad om å ha kompetanse i å håndtere innspill i en her-og-nå-situasjon der vi befinner oss i samme rom (fysisk eller digitalt) på samme sted.

Kjernen i prosessledelse

Som prosessleder er du gjerne avhengig av å være en god fasilitator eller eventuelt ha med deg noen fasilitatorer i prosesser du leder.Kjernen i prosessledelse er å lede mennesker gjennom prosesser (et forløp) mot felles mål, på en måte som fremmer deltagelse, eierskap og kreativitet fra alle involverte (flere definisjoner av prosessledelse - kay lenke). For å lykkes med dette støtter vi oss på Edgar Schein (1998) som sier at en god prosessleder bør kunne følgende:

  • Ramme inn prosessen på en måte som skaper mening og retning for deltakerne og samtidig ha det større systemiske bildet av organisatoriske forhold med seg.
  • Velge en regi eller prosessdesign bestående av spørsmål, metoder og måter å dokumentere på som gjør at prosessen når formålet.
  • Innta rollen som fasilitator i møte med menneskene i prosessen, altså en “her-og-nå-prosessleder”. Det innebærer å ha et særskilt fokus på relasjonelle forhold og bidra til at deltakerne blir reelle deltakere i prosessen.
Scheins modell

Et annet begrep som av og til brukes er prosessveileder. Dette begrepet kan kanskje ses som en slags mellomting mellom fasilitering og prosessledelse. Men siden begrepet prosess betyr forløp/reise virker det litt overflødig og skulle legge til begrepet “vei” i tillegg. I Lent har vi valgt å bruke begrepet prosessledelse fordi det viser tydelig at noen tar ansvar for å lede prosessen. Denne lederrollen handler altså om å ramme inn prosessen og velge en god regi /prosessdesign i tillegg til å fasilitere de mellommenneskelige prosessene som foregår underveis. Deltakerne i prosessen eller møtet skal altså føle seg trygge på at noen tar ansvaret for formen slik at deltakerne kan bidra med innholdet.

Se definisjoner på prosessledelse for utdyping

Møteleder som formidler, ordstyrer eller fasilitator?

Avhengig av hva formålet med møtet er og hva slags møte eller møtetema man skal ha, så kan en møteleder innta ulike roller: Fra å holde en monolog (informasjonsmøte) via ordstyrerrolle til å innta en fasilitatorrolle eller en prosesslederrolle. Dersom møtet er et informasjonsmøte, er det lite poeng å sette i gang en prosess. Men dersom man skal ta beslutninger i møtet eller deltakerne i møtet skal bidra med innspill, innsikter, ideer eller annet som krever aktiv deltakelse, så kan det være hensiktsmessig å lede denne prosessen. Da vil møtelederen kunne ta rollen som fasilitator for å lede samtalene og prosessene som foregår i selve møtet eller ta rollen som prosessleder som søker å se møtet som en del av den større organisatoriske konteksten.

I Lent er vi opptatt av å trene folk i å bli gode fasilitatorer, men enda mer å bli gode prosessledere. Se nærmere på vår prosessledertrening: