Hopp til hovedinnhold
magnifying-glassSøk

Prosesslederrollen

Skal du planlegge og lede prosesser, der du er avhengig av menneskelig samhandling for å skape resultater? Svaret eller løsningen er ikke opplagt og du trenger kreativiteten til den enkelte og gruppen som helhet. Ønsker du at at flere får eierskap til et produkt, løsning eller resultat? ......

Se gjennom artikler

bokomslag

Refleksjoner om boken Tjenestedesign i det offentlige

I Lent har vi med stor interesse lest boken Tjenestedesign i det offentlige med undertittelen Fra idé til praksis – den besværlige veien. Boken er redigert av Kjell Arne Rørvik, og forfatteren er Hilde M. Pettersen og Turid Moldenæs, alle tilknyttet Universitetet i Tromsø. Boken tar for seg hvordan designdrevet innovasjon og tjenestedesign har blitt en sterk tendens i samfunnet generelt, og i offentlig sektor spesielt. Boken er omtalt i Stat og Styring og har ført til en spennende debatt om bruk av tjenestedesign i utvikling av offentlig sektor. Boken er interessant for oss på flere nivåer, og her trekker vi frem noen særlig relevante poenger.

a group of women are sitting at a table talking to each other .

Hvordan planlegge et møte eller en prosess der jeg ønsker aktiv deltakelse?

Ved å bruke litt tid på å sette seg inn det man ønsker å få ut av møtet eller prosessen, kan man rette blikket mer over mot det som skjer i prosessen/møtet og deltakerne fordi du er trygg på at du har tatt høyde for de viktigste elementene. Dette krever litt forarbeid, men igjen er det større sannsynlighet for at du får aktiv deltakelse.