Hva sier tilbakemeldingene om Prosesslederstudiet?
Metoder og verktøy
Deltakere på vårt Prosesslederstudie mellom 2019 og 2023 synes at studiet er veldig relevant til deres arbeidshverdag; der gjennomsnittet er 4.5 på en skala fra 1-5. Deltakerne opplever at de lærer mange konkrete verktøy og nyttige metoder som de får bruk for i egen jobbhverdag, og at de sitter igjen med nyttige kunnskaper og ferdigheter de kan anvende i egen praksis. Disse beskrives som praksisnære og relevante, og det settes pris på at man får mulighet til å utforske disse gjennom praktiske øvelser underveis i studiet. Eksempler på verktøy som deltakerne sier at de får bruk for er IGP, bruken av fokusspørsmål for å innramme prosesser, øvelser til innsjekk/utsjekk og måter å anvende positiv psykologi på i praksis.
Majoriteten av deltakerne er også svært fornøyde med balansen mellom teori og praksis i studiet. I tillegg til å presentere teorien som ligger bak prosessledelse, verktøy og metoder, settes det av tid til å la deltakerne våre prøve ut disse i praksis - noe deltakerne har kommet med gode tilbakemeldinger om.
Faglig tyngde
Deltakerne beskriver studiets teoretiske innhold som lærerikt og relevant, der teorien danner grunnlaget for det praktiske vi går gjennom i studiet. For eksempel vet vi at deltakerne setter pris på å få en innføring i hva positiv psykologi er og hvordan det er knyttet til psykologisk trygghet, før vi presenterer øvelser som skal fremme dette. I tillegg får deltakerne lære hvilke effekter psykologisk trygghet har på en arbeidsplass, der det virker som at den teoretiske kunnskapen fremmer motivasjonen for praktisk utprøvning.
Det har også kommet mange tilbakemeldinger på instruktørene på Prosesslederstudiet. De omtales som positive, engasjerte, og både faglig og pedagogisk sterke. Noen av deltakerne har bemerket at dette gir en mulighet for dem til å se modellering av god prosessledelse i praksis, og at de blir inspirerte og motiverte av det. Instruktørene får også ros for at de har et engasjement for faget sitt som raskt smitter over, og at de er dyktige til å tidlig skape psykologisk trygghet i gruppen.
Psykologisk trygghet og relasjonelle faktorer
Instruktørene skaper psykologisk trygghet tidlig i studiet ved å bruke praktiske prosesslederferdigheter og øvelser som innsjekk og forhandlingsrekken. Mange deltakere sier at Prosesslederstudiet inviterer til mer aktiv deltakelse enn andre kurs, som gjør at deltakerne føler seg inkludert og aktivisert. Flere nevner også at de setter pris på en pedagogisk variasjon der praksisnære og relevante øvelser blir kombinert med kreative læringsmetoder. I sammenheng med dette er det mange som sier at atmosfæren underveis i studiet er god, og det er generelt høy trivsel.
Læringsgruppene vi bruker underveis i Prosesslederstudiet blir oppgitt å i stor grad bidra til det sosiale aspektet. Deltakerne blir tidlig plassert i grupper som de samarbeider med gjennom hele studiet, og i tillegg har møter med mellom studiesamlingene. Tilbakemeldingene viser at disse læringsgruppene fasiliterer nettverksbygging og erfaringsdeling - noe mange setter stor pris på. Møtene med læringsgruppene mellom samlingene skaper kontinuitet i læringen, motivasjon og inspirasjon til å fortsette å øve, samt støtte og tilhørighet til studiet. I tillegg gir de mulighet til å drøfte egne caser i “sanntid”, og dermed få hjelp til ekte problemstillinger man står i på jobb.
Personlig utvikling og trygghet i prosesslederrollen
Prosesslederstudiet fremmer mye refleksjoner hos deltakerne. De sier at de reflekterer over egne styrker og forbedringsområder som prosessledere, og at dette har gitt bedre selvinnsikt. I tillegg sier mange at denne refleksjonen har gitt dem en bedre rolleforståelse, og også mer selvtillit i egen rolle som prosessleder. Det å bli utfordret og få nye perspektiver man ikke var klar over tidligere, trekkes også hyppig frem.
Vi ser at menneskene som deltar på Prosesslederstudiet vårt har et genuint ønske om å lære, de er åpne for nye perspektiver, og de setter pris på å ha en gruppe som jobber mot et felles mål og gir støtte. Den personlige utviklingen som deltakerne opplever øker både nyttigheten og relevansen til studiet, da det viser at deltakerne sitter igjen med læring som de kan få bruk for i arbeidshverdagen sin.
Konklusjon
Resultatene fra prosjektarbeidet viser at Prosesslederstudiet forbindes med en rekke positive faktorer. Tidligere deltakere opplever at kurset har mer aktiv deltakelse enn andre kurs, og at det er en trygg og motiverende læringsarena. Dette skapes gjennom dyktige instruktører og implementasjonen av læringsgrupper. Innholdet i kurset beskrives nyttig og relevant, med en fin balanse mellom praktiske verktøy og teoretisk innsikt. Disse faktorene gjør at deltakerne opplever utvikling, forståelse og selvtillit i rollen som prosessleder.
Deltakere som har fullført Prosesslederstudiet 2 rapporterer at prosesslederkompetansen de har tilegnet seg etter de to studiene har bidratt til å skape bedre resultater i egen organisasjon. Dette har vist seg gjennom forbedret samarbeid og større psykologisk trygghet, der flere deltakere er involvert og engasjert.