Chat with us, powered by LiveChat

Skole og utdanning

Skole og utdanning

  • Hvordan jobbe med frafall i skolen?

    Frafall i skolen er en kjent utfordring som kan møtes på mange ulike måter. I arbeidet med frafall kan til fordel en styrkebasert tilnærming anvendes for å blant annet skape trivsel samt å få frem styrker og ressurser hos seg selv og andre. Hvordan få alle elever til å trives? Hvordan kan man så skape […]
    Les mer →
  • Hvordan spre et styrkebasert tenkesett?

    Å spre et styrkebasert tenkesett er hensiktsmessig da man antar at dette kan bidra til blant annet en økt gjennomføringsgrad i utdanning. Det er først og fremst viktig å gi dette styrkebaserte tenkesettet og Appreciative Inquiry (AI) legitimitet og troverdighet. Man må vise til at dette faktisk virker. Her er det lurt å vise til […]
    Les mer →
  • Hvordan få fram styrker og ressurser hos «drop-out» elever?

    Begrepet “drop-out” -elever blir brukt i mange sammenhenger. Begrepet «drop-out» kan forstås som en sosial konstruksjon og utstrakt bruk av begrepet kan bidra til stigmatisering og selvoppfyllende profetier. Elevene omtalt som drop-out, har ofte like mange ressurser som «drop-in» elever, men kanskje på andre felt. Vi vil slå et slag for å være på jakt […]
    Les mer →
  • Hvorfor blir prosessledelse spesielt viktig i forbindelse med fagfornyelsen?

    I denne teksten kan du lese om hvorfor prosessledelse blir spesielt viktig i skolen i forbindelse med fagfornyelsen som skal innføres i 2020. Det argumenteres for at prosessledelse er viktig både i arbeidet med implementering av reformen, men også at innholdet i fagfornyelsen krever nye prosessorienterte arbeidsformer – I fremtidens skole får dermed rektorer og […]
    Les mer →