Prosessledelse tas i bruk når man ønsker å bringe sammen forskjellige mennesker og perspektiver for å finne nye svar, ideer og løsninger på en kompleks utfordring.
Begrunnelsen for bruk av prosessledelse er på den ene siden knyttet til selve resultatene eller tjenestene – det handler om å få best mulige svar, ideer eller resultater. På den andre siden handler det om dekke grunnleggende psykologiske behov. I tillegg vil prosessledelse kunne bidra positivt til å utvikle en lærende organisasjon med fokus på kultur- og kapasitetsbygging.
Dersom man ser på en organisasjon som en hierarkisk institusjon der toppledelsen har svarene og de ansatte skal utføre det som blir bestemt på ”toppen”, så vil det i liten grad være behov for prosessledelse. Da befinner kunnskapen seg hos ledelsen og de ansatte skal bare utføre ledelsens kommando. Dersom man mener at alle i en organisasjon besitter viktig kompetanse for å realisere en organisasjons mål, så vil det bli viktig å få tilgang til alle sin kunnskap og perspektiver når viktige beslutninger skal tas. Da vil god prosessledelse kunne bidra til å gjøre taus kunnskap eksplisitt (jfr. Polanyi 1997) og forløse potensialene i fellesskapet. Mer utdypende svar på hvorfor bruk av prosessledelse eller ferdigheter i fasilitering er fornuftig, kan du lese mer om under grunnleggende teorier.
Her skal vi bare kort nevne noen av de mest brukte begrunnelsene for hvorfor det kan være klokt å bruke prosessledelse som tilnærming:
– Når svaret eller løsningen ikke er opplagt, det er komplekse sammenhenger og vi ser ikke tydelige årsak-virkning forhold
– Når vi trenger kreativiteten til den enkelte og gruppen som helhet
– Når vi trenger perspektivrikdom og å se en sak fra flere ståsteder
– Når vi ønsker å bygge kapasitet og utvikle ny kunnskap i organisasjonen
– Når vi ønsker at noen får eierskap til et produkt, løsning eller resultat
– Når vi trenger å forstå målgruppens behov og la interessentene og målgruppene være med å bestemme utfallet av en prosess for å tilfredsstille behovene til de involverte
Prosessledelse handler om å stille gode spørsmål og velge metoder som gjør at alle bidrar med sitt beste i en prosess eller et møte. Prosesslederkunnskap hjelper deg til å få deltakere i prosjekter, team eller avdelinger til å skape resultater og kunnskap sammen.
*Denne artikkelen er et utdrag fra Prosesslederboka som er skrevet av Pål Tanggard i Lent og brukes som grunnlag på Prosesslederstudiet. Ønsker du å lære mer om prosessledelse og trene på prosesslederrollen anbefaler vi deltakelse på dette kurset.
Les mer om vår opplæring i prosessledelse – Prosesslederstudiet
Les også:Hvordan bedre tjenester, produkter og resultater gjennom bruk av prosessledelse?
Les også:Hvordan utvikle lærende organisasjoner gjennom prosessledelse?