Prosessledelse tas i bruk når man ønsker å bringe sammen forskjellige mennesker og perspektiver for å finne nye svar, ideer og løsninger på en kompleks utfordring.
Dersom man legger til rette for at menneskene kan bruke sine ressurser på en kreativ og god måte i et fellesskap, vil det nesten alltid oppstå resultater som ikke ville blitt skapt av enkeltpersoner.
Begrunnelse for bruk av deltakende metoder, fasilitering og prosessledelse i en organisasjon er gjerne knyttet til utvikling av produkter, tjenester og andre resultater (linke til den forrige artikkelen her), men kanskje like viktig er noen av de ”mellommeneskelige bi-effektene
Prosessledelse kan bidra til at enkeltpersoner ser seg selv som del av en helhet og forstår at deres måte å være på og handle på kan bidra til at andre og organisasjonen som helhet når resultatene sine på en bedre måte. Dette er en lærende organisasjon i praksis.
Både enkeltpersoner, team og organisasjoner lever i prosesser kontinuerlig. Noen av disse prosessene kan det være hensiktsmessig å lede gjennom fasilitering eller prosessledelse. Prosess blir forstått på veldig mange forskjellige måter.
Fasilitering og prosessledelse handler om hvordan planlegge og lede prosessforløp der vi er avhengig av menneskelig samhandling for å skape resultatene. På engelsk brukes som regel begrepet facilitation. På norsk brukes både fasilitering, prosessveiledning ogprosessledelse.
For å tydeliggjøre hva som ligger i styrkebasert prosessledelse, kan vi sette opp problemfokusert eller problemløsende prosessledelse som dens motpart.
Skal man få i gang utviklingsarbeid eller oppgaveløsning i organisasjoner, er det ikke bare å ta i bruk nye metoder for samarbeid og læring. Det må samtidig skapes endringer i måten virksomheten ledes på og måten man samarbeider på i daglig arbeid.
Å lage fokus for en prosess eller et møte man skal lede kan være utfordrende. Ofte beskriver heller medarbeidere det de ikke ønsker seg i stedet for det de faktisk ønsker seg. Nedenfor har vi plukket ut tre ulike fokusmetoder som vi mener kan være til hjelp i forkant av møter eller prosesser: Snu fokus […]
Å jobbe kreatitvt er viktig for en organisasjoner, og kan bidra til innovasjon. Nedenfor kommer noen gode tips for hvordan man kan starte en kreativ prosess. Idémyldring En kreativ prosess startes gjerne med en idemyldring også kalt brainstorming. Idemyldring er nødvendig når deltakerne skal se på forskjellige muligheter eller løsninger. Oftest er det […]
For å skape et positiv og anerkjennende kultur i organisasjoner og team er det viktig med deltagelse og anerkjennelse. Et positivt miljø kan oppnås gjennom en rekke metoder, deriblant Tre gode ting, Styrkespotting og Anerkjennelesesrunder. Metoden Tre gode ting brukes for å bli kjent og skape positive følelser. Styrkespotting brukes for å åpne seg opp […]
Å videreutvikle gode ideer kan være utfordrende, samtidig som det er viktig. Nedenfor presenteres ulike metoder for hvordan man kan spille videre på gode ideer. Gjennom metoden idémal blir videreutviklingen av en idé eller konsept mer konkrete og målrettet. Malen er særlig nyttig dersom man leder mange mennesker og har delt dem inn i flere […]
En god handlingsplan hjelper til med å flytte ideer nærmere realisering. Gode handlingsplaner visualiserer veien fremover mot målet og de kan hjelpe til med å skape framdrift når man opplever at det er lite tid igjen i slutten av et prosessarbeid. Nedenfor beskrives to verktøy som kan benyttes til å lage gode handlingsplaner. Et enkelt […]
Ved å bruke litt tid på å sette seg inn det man ønsker å få ut av møtet eller prosessen, kan man rette blikket mer over mot det som skjer i prosessen/møtet og deltakerne fordi du er trygg på at du har tatt høyde for de viktigste elementene. Dette krever litt forarbeid, men igjen er det større sannsynlighet for at du får aktiv deltakelse.
I alle organisasjoner er det viktig å skape en positiv atmosfære og hver dag står vi ovenfor små avslutninger som kan brukes til å uttrykke takknemlighet. Takknemlighet er en følelse som oppleves godt og som bidrar til å bygge opp både den som takker og den som takkes. Etter et møte er slutt er det […]
Hva er forskjellen på en prosjektleder og en prosessleder? Dette spørsmålet er ikke lett å svare på fordi det er mange overlappinger. De fleste prosjektledere vil bytte litt på å ha på seg prosjektlederhatten og prosesslederhatten. Ved å lage en litt oppkonstruert distinksjon, kan vi likevel få fram viktige distinksjoner. Poenget i tabellen nedenfor er […]
Hvem kan kalle seg prosessleder? Prosessleder er ingen beskyttet tittel og i utgangspunktet kan hvem som helst innta rollen som prosessleder. Prosessledelse handler om å skape et rom for dialog der deltakerne får bruke sine ressurser til å løse utfordringer de står i. Rollen som prosessleder handler da om å legge til rette for at […]
«Trenger vi en krise for å utløse den relasjonelle kapasiteten for å arbeide produktivt på tvers av byråkratiske strukturer?» Også det kommunale systemet har vært hardt rammet av Covid-19 i Norge. Det har ført til at planer har blitt knust og business-as-usual ikke lenger var mulig. Corona-situasjonen tydeliggjør både mulighetene og truslene med måten vi […]
Kraftfulle spørsmål Spørsmål er makt. Det har du selv erfart. Dersom noen stiller deg et spørsmål, kreves et svar. Med en gang spørsmålet er stilt, begynner du å tenke hva du skal svare og det vil oppta tiden din i alt fra ett sekund til flere timer. Spørsmål er selve motoren i prosesser og danner […]