
Eivind Nilsen Daglig leder
- Send e-post
- 975 73 185
Prosesslederstudiet for skole og oppvekst. Målet med dette kurset i prosessledelse er at ledere og mellomledere i oppvekstsektoren skal kunne ta i bruk teori, metoder og verktøy til å drive helhetlig skole- og barnehageutvikling. Du vil få prøve ut samskapende metoder som kan brukes i utvikling av profesjonsfellesskapet, i teamsamarbeid, i klasserommet og i foreldremøter.
Alt du lærer på kurset skal være lett å ta i bruk enten du jobber i skole, barnehage eller andre arenaer i oppvekstfeltet. Vi har derfor valgt ut metoder og verktøy som kan brukes på ulike arenaer med hovedvekt på skole og barnehage:
Kurset gir deg ferdigheter om praktisk prosessledelse som kan hjelpe deg til å jobbe med tema som:
Innholdet i kurset bygger på boka: Praktisk prosessledelse i skolen – å lede samskapende lærings- og utviklingsprosesser» (ISBN: 978-82-446-2365-0), som er skrevet av Lent sine medarbeidere. PS! Snart kommer også en bok om Praktisk prosessledelse i barnehagen.
«Jeg vet jo at vi skal bygge profesjonsfellesskap, utvikle gruppepsykologisk trygghet og lære av hverandres praksiser for å lykkes i klasserommet, men synes det er vanskelig å få det til i praksis. Nå har jeg fylt opp verktøykassa mi og gleder meg til å sette i gang!» – Skoleleder i Bærum kommune
Undervisningsformen på kurset er en kombinasjon av teori, praktiske øvelser, metarefleksjon, casearbeid og selvstyrt læring. Vi er opptatt av å modellere måter å lede samskapende prosesser og møter på som kan brukes både i profesjonsfellesskapet, i klasserommet og i foreldremøter. Her vil du jevnlig få prøvd ut ulike metoder og verktøy slik at du selv kan velge hva og hvordan du ønsker å bruke det på egen skole/ barnehage / arbeidsplass.
Hovedmålgruppa for kurset er ledere og mellomledere i skole og barnehage. Kurset passer også for lærere eller andre ledere/ansatte i oppvekstsektoren som ønsker å lede involverende og samskapende prosesser.
Samling 1: 01-02.mars
Samling 2: 29-30.mars
Samling 3: 03-04.mai
Sted: Oslo/Bærum
Prosesslederstudiet for ledere i skolen bygger på teoretiske perspektiver fra en rekke pedagogiske tenkere som er inspirert av systemisk teori, sosialkonstruksjonisme, positiv psykologi og aksjonslærings-/aksjonsforskningsfeltet. I det følgende kan du lese litt kort om disse perspektivene.
Lent har gjennom mange år drevet utviklingsarbeid med grupper, team og hele organisasjoner. Utviklings/prosessarbeid tilrettelagt av Lent kjennetegnes av kombinasjonen mellom korte teori-bolker, praktiske verktøy, refleksjon og ferdighetstrening.
På prosesslederstudiet legger vi opp til bruk av pedagogiske metoder som skal bidra til at alle deltakerne vil kunne ta i bruk teori og verktøy i sitt daglige arbeide. En av utfordringene vi i Lent bestandig gir oss selv er at våre aktiviteter må være tilrettelagt slik at det som læres på samlingene har stor overføringsverdi. Tenkesett, metoder og kunnskap som generes gjennom erfaringsdelinger med de andre deltakerne skal umiddelbart kunne tas i bruk. I tillegg til den umiddelbare brukbarheten gir vi ofte tid til å planlegge konkrete handlinger og maler til verktøy som fungerer som støttende stillaser for den enkelte deltaker.
Til hvert av de faglige emnene som introduseres på kurset vil vi derfor presentere ulike metoder som kan brukes for å forbedre egen praksis. Noen av verktøyene/ handlingene som presenteres og prøves ut, vil være knyttet til egen rolle og egen atferd. Andre verktøy vil være knyttet til utøvelse av ulike typer oppgaver som for eksempel samtaler, møteledelse og medarbeiderskap. Kursdeltakerne representerer forskjellige organisasjoner og følgelig har svært ulike oppgaver. Vi vil derfor søke å presentere mange ulike verktøy der alle skal kunne velge noe som oppleves relevant.
Lærere er selvsagt også velkomne til å ta prosesslederstudiet, men for de fleste skoler er det krevende å ta ut lærere i lang tid. Derfor har vi utviklet digitale ressurser og mindre kurs som kan settes opp for lærere på forespørsel fra skoler eller kommuner. Vi er opptatt av å drive helhetlig skoleutvikling og mener derfor at det er viktig at ledelsen i skolen (gjerne sammen med utvalgte lærere) først får kompetanse i prosessledelse og modellerer måter å drive samskapende lærings- og utviklingsprosesser i skolen. Deretter kan lærerne få en kortversjon med hovedingrediensene fra prosesslederstudiet. Ta kontakt for nærmere avtale.
Lent har eksistert siden 2003 og har undervist om eller ledet prosesser i skoler, kommuner/fylkeskommuner, bedrifter og frivillige organisasjoner siden den tid. En rekke lærere, skoleledere og mellomledere i skolen har tatt prosesslederstudiet de siste årene. Lent er også en av leverandørene i KS sin satsing i skolen, LED-skole (lenke: https://www.ks.no/fagomrader/barn-og-unge/ks-led/om-led-skole/hva-kan-lent-bidra-med/).
Kontakt oss gjerne for en prat rundt dette.
Les også:
Hvorfor blir prosessledelse spesielt viktig i forbindelse med fagfornyelsen?
Praktisk rettet kurs over 2+2+2 dager. To fysiske og en digital samling. Samling 1: 27-28.sept, Samling 2: 31-1.okt(digital), Samling 3: 29-30.nov. Sted: Oslo og Zoom.